Het internet en de sociale media zijn voortdurend in beweging. Daardoor hebben ondernemingen steeds meer nood aan mensen die hun merk en producten kunnen promoten via platforms zoals Facebook, YouTube, Twitter, enzovoort.
Bron: 10 beroepen voor het volgende decennium (Netto)
‘Hier Stroomt het Bier’ staat tijdelijk geparkeerd. Niet getreurd want bier is alomtegenwoordig op de digitale snelweg en sijpelt steeds meer sociale netwerksites binnen. Niet voor niets stelt Netto dat ‘Community Manager’ één van dé jobs voor het nieuwe decennium is. Johan Leon nam in zijn schaarse vrije tijd het fenomeen Facebook onder de loep.
Tekst en printscreens: Johan Leon
Een goed glas bier drink en deel je in goed gezelschap op een terras, café of in het beste geval bij een uitgebreide maaltijd op restaurant. Ondanks alle Ray Cokes en Jean Blautes inspanningen ten spijt, schenken de meeste restaurants nog steeds (veel te dure) wijn. Terwijl het gerstenat in vele gevallen een geschiktere maaltijdbegeleider is. Je kan er flinke slokken van nemen, het smakenpallet is veel gevarieerder (zuur-zoet-bitter-…) en de prijs is nog betaalbaar.
Maar we wijken af; de titel van dit artikel doet vermoeden dat bier ook op andere plaatsen gedegusteerd en besproken wordt.
Het kan ook virtueel: op de sociale netwerksites bijvoorbeeld. Neem nu Facebook, waar ook ondergetekende lid van is. De brouwerijen en bieren rijzen als paddenstoelen uit de internetgrond. Eens de fanpagina bestaat kan je door een simpele muisklik lid worden van je favoriete brouwer of bier.
Een kleine bloemlezing van enkele Belgische bieren met een pagina op Facebook:
Geuze Boon heeft 300 leden, het ‘kloosterbier’ Augustijn telt 500 leden, Rodenbach 3000 leden en de bekendste trappist Westvleteren, 4700 leden.
Klein bier vergeleken met de echte kleppers: Jupiler heeft 23000 fans, Tripel Karmeliet 24700 enthousiastelingen, Duvel 72000 fans en Stella Artois maar liefst 241000 leden! Dit lijkt veel maar niets vergeleken met Stella’s concurrent nr 1: Heineken telt 429000 liefhebbers!
Het is duidelijk: Qua marketing en (gratis) mond-tot-mondreclame kan dit tellen. Telkens een Facebookvriend lid wordt van een bier verschijnt dit op jouw nieuwsoverzicht, waardoor je interesse gewekt wordt. Dit kost de brouwerij welgeteld 0,0 euro aan reclame.
Maar het gaat verder dan gewoon tonen dat je liefhebber bent van je biertje.
Op je facebookprofiel kan je naast bierfoto’s posten ook je smaakimpressies met andere bierliefhebbers delen, punten geven, beoordelingen van je vrienden lezen en je top 3 samenstellen. Een virtueel café dat 24/24 open is en met alleen maar bierliefhebbers en dit vanuit je luie bureaustoel!
Je hebt heimwee naar een bier dat niet meer gebrouwen wordt? Geen probleem! Neem nu Duvel Tripel Hop, een bier dat in 2007 eenmalig en in beperkte oplage het levenslicht zag. Op 25 maart 2010 sloten de lambikstoempers tijdens een brouwerijbezoek tussen pot en duvel een weddenschap af met brouwerij Moortgat: De “Wij willen Duvel Tripel Hop” facebookpagina was geboren. Indien deze pagina voor eind augustus 2010 10000 leden kon verzamelen, engageerde Duvel zich om het bier opnieuw te brouwen. (lees ook De Zytholoog nr 29, p23)
De media pikte deze weddenschap op en in een mum van tijd werd de kaap van 10000 leden overschreden: op 30/06/2010 telde de bewuste pagina al 16768 leden. Ruim genoeg om Moortgats belofte te doen nakomen!
Deze ludieke actie onderstreept de virtuele kracht van sociale netwerksites. En dit is niet in dovemansoren gevallen:
“Brouwerij Smisje brouwt ieder jaar terug 1 van zijn bieren” bij 20.000 leden; “Bolleke Koninck moet Antwerps blijven!” en “Wij willen Urthel Hibernus Quentum” zijn maar enkele initiatieven die recent het levenslicht zagen.
Of hoe je, zonder bier te drinken toch de brouwerijen kan sturen en steunen!
Eindelijk is Steven back op zijn meesterlijke biersite
wat hebben we zijn vakkundige reportage hier 2 maanden gemist.
Laat je maar volledig gaan deze (bier)zomer !
Ik kijk er naar uit net zoals je vele fans overal te lande…
Dag Geroen
Bedankt voor de reactie! Deze week krijgt de bieragenda een grondige update en dan kruipen we weer in de pen.
Trouwens, wie ergens een betaalbare woning te koop weet staan, regio Mechelen-Brussel, mag me steeds contacteren!
Cheers!
Steven
Thats more than sseibnle! Thats a great post!