16
apr
09

Maes Pils krijgt karakter

Innovatie met respect voor de roots.

Ginder-Ale, Vieux-Temps, later ook Palm en Rodenbach. Het zijn de bieren die ik als puber prefereerde. Pils was minder mijn ding. Toen de studententijd aanbrak, werd pilsbier meer en meer vanzelfsprekend.  In de studentencafetaria werd Maes Pils verkocht aan een prijs als was het pompwater. En zo werd het ook gedronken. Maes Pils: het ‘metsersbier’ zoals ze het in onze contreien bijna smalend noemden. Maar allicht is dit bier het meest mijn keelholte gepasseerd, misschien zelfs in beide richtingen. Ondertussen heb ik vele honderden bieren de tong voelen strelen en de liefde voor de pils is er niet op verbeterd. Uitzonderingen als Beersel Lager, Slaapmutske Dry Hopped Lager en enkele Tsjechische pilsen hielden de interesse slechts zeldzaam levendig. Maar toen de uitnodiging om de vernieuwde Maes Pils in de mailbox viel, kon ik de nieuwsgierigheid als ‘ervaringsdeskundige op rust’ toch niet onderdrukken.

maeslogo

Ik woon sinds enige maanden in Asse, maar café ‘Industria’ is me nog vreemd. Hier werd de vernieuwde Maes Pils voorgesteld. Wat is er beter dan een oude versie met de nieuwe te vergelijken? De geur is meteen duidelijk. Terwijl het de oude Maes nagenoeg aan geur ontbreekt, stuwt het vernieuwde nat meteen wat hop in de neus. De hopgift (Saaz) werd verdubbeld. De smaak van Maes nieuwe stijl smaakt duidelijk voller: ruwe granen als tarwe en maïs maken plaats voor meer gerstemout. De densiteit (en dus het alcoholgehalte) werd verhoogd. De gebruikte gist blijft ongewijzigd. Zo blijft het karakter herkenbaar in de moutige onderbouw die vroeger de smaak bepaalde maar die nu een aangename en vrij uitgesproken nabitterheid ondersteunt. Ik had graag ook de Cristal 1928 -de pils ter ere van 80 jaar Cristal uit het gamma van Alken-Maes- naast deze vernieuwde pils gezet.

maesglas

Eind april verschijnt de nieuwe pils in de Horeca. Niet alleen het recept werd aangepast. Ook de flesjes, de blikjes, de glazen, de bakken en de (hals)etiketten krijgen een nieuw allure aangemeten. Een nationale multimediacampagne en talrijke acties in de verkoopspunten en cafés moeten Maes Pils herlanceren.

maes02

Bron foto’s: Persconferentie – Product Visuals


6 Reacties to “Maes Pils krijgt karakter”


  1. 1 Filip De Soete
    21/06/2009 om 19:46

    Beste,

    Ik vond de lege-bakkenaktie een geslaagd initiatief. Jammer dat je de weg tot bij ons niet hebt gevonden waardoor de smaak van Maes ons onbekend blijft. We gaan door met Jupiler…

  2. 21/06/2009 om 19:59

    Beste Filip

    Misschien kan je je eens wagen aan een wat smaakvoller bier dan -met alle respect- Maes of Jupiler. Op mijn blog staan biertjes zat die zeker een kans verdienen!

    Bedankt voor de reactie en voor jouw bezoekje aan mijn bierblog!

    Bierminnende groeten
    Steven

  3. 3 Peter Fabry
    16/11/2020 om 10:21

    Ik ben op zoek naar stickers van Maes pils en ander deco materiaal om in mijn mancave te hangen.
    Het moet niet gratis zijn maar geen woeker prijzen zoals op 2de hands en marktplaats.
    Wie kan mij helpen?

  4. 16/11/2020 om 12:12

    Dag Peter. Ikzelf heb geen promomateriaal van Maes Pils. Ik ben al een aantal jaren gestopt met deze blog, maar bedankt voor jouw bezoek. Mvg. Steven.


Plaats een reactie


Vilvordia BierProefFestival 2012

Welkom !

  • 475.461 bierliefhebbers laafden hier hun dorst

Vul jouw e-mailadres in om je in te schrijven op deze blog en ontvang een bericht bij elke nieuwe post.

Voeg je bij 283 andere abonnees

RSS Biernieuws

  • Er is een fout opgetreden. De feed is waarschijnlijk uit de lucht. Probeer later opnieuw.

Steun Zythos !

Posts per dag

april 2009
M D W D V Z Z
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930